close

現實扭曲力場

 

「賈伯斯傳」提供我們認識蘋果的管理實務(我稱之「賈伯斯管理學」)很好的教材,「現實扭曲力場」可能是大家最陌生而較難想像的管理方式,因為它違背管理學,且是多數人做不出來的。

 

在讀書會導讀中,很少人注意到我介紹的「賈伯斯管理學」--現實扭曲力場(reality distortion field),我用「賈伯斯(你們是)笨蛋管理學」稱之,它是一種超強的自我主觀意識,而用(個人的)主觀意志扭轉任何(集體認為)不可能的事。「賈伯斯傳」的第11,12章介紹得很清楚。

 

賈伯斯慣於以二分法看待一切:非好即壞,對員工亦如是,員工若不是神,就是笨蛋。而神只有一位(當然是他自己),員工都是笨蛋。

 

在賈伯斯的信念中:我是神,規則是我訂的,萬物聽我的。對員工而言,我是神,你們都是笨蛋。所以,當他有新奇構想時,「現實扭曲力場」就開始發揮了,他對部屬的態度是:我就是要這樣做,你把我完成。他不會理會成本、顧客需求、世俗標準,他會讓傳統原則的人自認自己是笨蛋。

 

所以,當他認為「要這樣做」時,無人能擋,只能乖乖聽話「把指示的任務完成」,若不承認自己是笨蛋,只好拼命完成任務,証明自己不是笨蛋。最後,賈伯斯強力扭曲一切現實,而達到他要的理想。

 

不過,「現實扭曲力場」最後推倒賈伯斯,他認為他的病也可以用他的意志扭曲,可惜,這次,他不是神

 

有醫界人士也提出類似看法。茲將他的評述摘述如下:

 

It’s often been said that there was a sort of “reality distortion field” around Steve Jobs. It was a part joking, part derogatory, part admiring term applied to Jobs’ talent for persuasion in which, through a combination of personal charisma, bravado, hyperbole, marketing, and persistence, Jobs was able to persuade almost anyone, even developers and engineers, of almost anything. In particular, it referred to his ability to convince so many people that each new Apple product was the greatest thing ever, even when that product had obvious flaws. Unfortunately, as more news comes out about how Steve Jobs initially dealt with his diagnosis of a neuroendocrine tumor of the pancreas (specifically, an insulinoma) back in 2003 and 2004, it’s become apparent that Jobs had his own medical reality distortion field, at least in the beginning right after his diagnosis of a rare form of pancreatic cancer, that allowed him to come to think that he might be able to reverse his cancer with diet plus various “alternative” modalities.

 

http://www.sciencebasedmedicine.org/index.php/steve-jobs-medical-reality-distortion-field/

arrow
arrow
    全站熱搜

    mchung 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()